Sunday, January 8, 2012

Hazelnut Square

Resepi Pecan Square ni sya tgk dr saluran Astro aritu....sya suka makan makanan yg ada perisa coklat....sya olah kan sedikit resepi ni dgn menukar kacang nya kepada hazelnut...resepi asal kacang pecan.








Kacang hazel atau pecan atau kcg tanah
Resepi joyofbaking / qaseh eena
Kulit
1 cwn (130 gm) tepung kek
¼ sdu tea baking powder
¼ sdu tea garam
4 sdu makan (57 gm unsalted butter (tpi saya guna planta saja) suhu bilik
½ sdu tea esen vanila
1/3 cwn  (70 gm) gula  perang
¼ cwn  (25gm) hazel cincang
Hazel Filling
2 biji telur brsaiz besar
¼ cwn (55gm) gula perang
¾ cwn (180ml) syrup jagung atau  syrup perang atau madu (sya guna madu)
2 sdu makan (20gm) tepung kek
¼ sdu teh garam
1 sdu teh  esen vanila
¾ cwn (75gm) hazel cincang
Cara2 buat
Tuk kulit
Dlm mgkuk kecil, ayak tpung kek dgn baking powder dan garam.
Pukul butter dan gula perang smpi kembang dan gebu (2 ke 3 min)
Kmudian cmpur  tpg sikit2 tpi jgn terlebih pukul,  cmpur sedikit kacang hazel  cincang.(adunan akan kelihataan berketul2 lembut)
Kmudian masuk kan adunan ke dlam loyang 4 segi  dan mampat kan dan rata….adunan msti setengah loyang tggi nya..
Bakar 10 min atau keperangan..(sya bakar 15 min) ..alih kan dari oven biar kan sejuk..
Tuk filling top
Bekas besar pukul telur smpi kembang dan gebu.
Tmbah gula perang, madu, tepung, garam dan vanila…kacau sebati..
Masuk kan campuran atas kulit dab tabur kacang2 tu..
Bakar 25-30 min hgga keperangan…biar sejuk dan potong…..
Pastu celup hujung biskut dlm coklat atau simbah coklat di tepi biskut tu….

4 comments:

  1. woww!! meka pon dah ada blog sendiri.. tahniah! tahniah! hehehe..

    ReplyDelete
  2. Tahniah dari dari kak reen.. caiyok2

    ReplyDelete
  3. Thanks kak reen...da dkt sebulan lebih sya simpan resepi ni akhir nya baru sya buat....kak reen pun mentor sbb buka blog ni.....

    ReplyDelete
  4. Abg Zul jgn jelez....heheheh tak kan abg je ada fans sya pun nak jgk

    ReplyDelete